Adrian DOLGHI, Alina FELEA,
Corina LUNGU, Rodica NEAGA, Gheorghe BURDUJA
ISTORIE
GHID PENTRU
EXAMENUL DE ABSOLVIRE A GIMNAZIULUI
CLASA
A IX-A
STIMATI COLEGI SI
PRIETENI PROPUN ATENTIEI DUMNEAVOASTRA O MICA INFORMATIE DESPRE „GHIDUL DE PREGĂTIRE PENTRU EXAMENUL DE ABSOLVIRE A GIMNAZIULUI (clasa a
IX-a)” la disciplina ISTORIA.
Prezentul ghid a
fost elaborat în conformitate cu
Programa pentru examenul de ABSOLVIRE a gimnaziului, clasa a IX-a, anul
școlar 2011-2012, aprobată de Comisia Națională de Examene. Ghidul vine în
sprijinul elevilor în vederea pregătirii lor pentru examenul de absolvire a
gimnaziului.
CUPRINS
I.
UTILIZAREA ADECVATĂ A LIMBAJULUI DE SPECIALITATE
Sunt explicaţi
termenii istorici şi modul de rezolvare a itemilor legaţi de cunoaşterea
limbajului de specialitate.
II. REPREZENTAREA TIMPULUI ŞI SPAŢIULUI ISTORIC
Deşi la prima vedere lucrul cu
axa cronologică şi harta de contur pare a fi simplă, foarte mulţi elevi în
cadrul evaluărilor naţionale şi chiar la olimpiade rezolvă greşit itemii de
acest tip, autorii oferă un algoritm de construire corectă a axei cronologice şi
exemple concrete rezolvate, de asemenea şi un algoritm de lucru cu harta de
contur de asemenea şi un şir de exemple rezolvate.
III. EXPLICAREA RELAŢIILOR DE CAUZALITATE
Relaţiile de
cauzalitate sunt un gen de itemi complicaţi, de aceia autorii explică detaliat
modul de explicare a relaţiei cauză-efect şi oferă un şir de exemple de
rezolvare a relaţiilor de cauzalitate după modelul cerut în testele de examen
conform programei.
IV. ANALIZA ŞI INTERPRETAREA DOCUMENTELOR ISTORICE
Este prezentat un
algoritm eficient de analiză a surselor istorice, sunt publicate documentele
incluse în Programa de bacalaureat, precum şi propuse întrebări sugestive
pentru înţelegerea şi studierea surselor;
V. APRECIEREA ROLULUI PERSONALITĂŢILOR ÎN ISTORIE
În vederea
studierii rolului personalităţilor în istorie sunt publicate agende
biografice ale tuturor personalităţilor propuse în programa de examen, de
asemenea şi un algoritm de argumentare şi de apreciere a rolului personalităţii
în istorie.
VI. ELABORAREA UNUI ESEU LA ISTORIE
Este inclus un
algoritm de elaborare a eseurilor şi variante de eseuri la toate subiectele
propuse în programa de examen.
VII. SINTEZE PROPUSE LA SUBIECTELE UNICE PENTRU EXAMENUL
DE ABSOLVIRE A GIMNAZIULUI
Propunem
la fiecare subiect din programa de examen conţinuturile necesare pregătirii de
examen, care conţin date cronologice, evenimente, personalităţi etc. – sub forma
sintezelor pentru fiecare temă.
VII. EXEMPLU DE TEST REZOLVAT
Şi pentru ca elevii
să fie şi mai siguri pe cunoştinţele proprii propunem o variantă de test
rezolvat.
!!!+ HĂRŢI - EXEMPLE DE REZOLVARE A ITEMILOR CU
UTILIZAREA HĂRŢILOR DE CONTUR
Cartea
poate fi găsită în librării şi la autori
VĂ MULTUMESC
De unde se poate de cumparat cartea si ce pret e?
RăspundețiȘtergere